X
تبلیغات
نماشا
رایتل

کنکاش در تاریخ Biryol.ir

بیان نظرات جدید درباره تاریخ آذربایجان و ایران (در حال ویرایش و تصحیح پست های موجود در وبسایت حاضر هستم. لذا از دوستان خواهشمند است در صورت عدم دسترسی به برخی از یادداشت ها پوزش بنده را بپذیرند.)

شروع به کاشیکاری و تولید هویت مسخره!


پیشتر دیدید که مسجد جامع یزد، مسجد شیخ لطف الله و مسجد سلطانیه تا همین اواخر و بر اسای عکس های موجود، دارای آرایشات کاشی کاری نبودند با این مقدمه با مطالب زیر توجه کنید:


کل بنای قدیمی ارک بر اساس قدیمی ترین عکی های موجود حتی به اندازه کف دست تزیینات کاشی کاری نداشته است. با دقت به آن کادر دایره ای قرمز رنگ نگاه کنید.



همانگونه که در تصویر نیز مشاهده می کنید، هیئتی با چسباندن این چهارچوب فلزی به بدنه بنای ارک، سعی بر آن دارد، وانمود نماید، بنای خشتی کنونی از گذشته های درو دست دارای کاشی بوده است!


در زیر تصاویری از دیوار بیرونی مسجد کبود را مشاهده می کنید. در اینجا نیز با چسبانده معدودی آجر طرح دار و کاشی معرق، می خواهند بگویند زمانی کل سطح این دیوار ها پر از کاشی بوده است.


این پروژه در مسجد کبود نیز اجرا شده است. همانگونه که می بینید دور تا دور دیوارهای این بزک تازه، به دلیل خالی بودن بندهای بین آجرها از آثار ملات حاصل از نصب کاشی، تا چندی پیش فاقد کاشی بوده اند.
ولی اکنون با معجزه ای عجیب صاحب بزک هایی مسخره شده است!

همانگونه که فلش ها مشخص می کنند حتی سفیدی گچ ها در برخی قسمت ها نشان می دهد که عمر زیادی از این کاشی چسبانی بر دیوار های لخت و آجری نمی گذرد. البته دلیل دیگری نیز بر سفیدی این گچ ها وجود دارد. به دلیل عدم اتصال اولیه کاشی ها به دیوار آجری، اتصال بعدی استحکام لازم را نداشته است بنابر این مجبور هستند که گاهگاهی با ملات، این وصله بد ریخت را محکم کاری نمایند.  و این در حقیقت نه تعمیرات بلکه تولید جعل و کلاه بردای به تمام معنا است.

چون اگر از آقایان بپریسم این مرمت و کاشی چسبانی را بر اساس کدام طرح و کاشی های مانده از قسمت بیرونی بنا، شروع و در حال ادامه دادن هستید؟ جوابی جز سکوت و فحاشی و دادن القاب مختلف به مطرح کننده سوال نصیب نمی شود!


باز موضوع به اینجا ختم نمی شود. مسجدی که نه صحن دار و نه حیاط و نه مناره و نه محراب و... چگونه باید چنین تعلقاتی داشته باشد! این مسئله نشان می دهد که سازندگان بنا ساخت و ساز های داخلی را همراه با تزیینات دیگر، در حال اجرا بوده اند.

اکنون میراث فرهنگی  بی کار ننشسته و آستین ها را بالازده تا با میلگرد و بتن و سیمان و ... به ایجاد محوطه برای این فیروزه جهان اسلام همتی نشان دهد!!! پروژه ای که باز هم ابتر مانده و معلوم نیست چه زمانی اتمام خواهد شد.


در تصویر زیر به بخش بسیار بزرگی از دیوار بیرونی و بدون تزیینات مسجد کبود توجه کنید:

در درون مسجد و محراب آن شاهد این قطعات کاشی هستیم:

هدف از پخش این کاشی های شکسته نمایش تزیینات بنا است که ظاهرا زمانی بر روی دیوار ها نصب بوده اند.



حضرات ادعا دارند این دو قبر خالی مربوط به جهانشاه قره قویونلو و همسر ایشان می باشد. این مقابر دقیقا در حفره پایین محراب مسجد قرار گرفته اند. باید تصور کنیم که:
 یا قره قویونلوها مسلمان نبوده اند یا جاعلین نمی دانستند که مسلمین مقابر خود را در زیر محراب و در مقابل سجده نماز گزاران قرار نمی دهند. البته این بنای نیمه تمام اصولا با آن طرح های پر نقش ستاره داوودی و صلیب ارامنه، نمی دانم از چه روی می تواند مسجد نامیده شود.

تاریخ ارسال: یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:39 ق.ظ | نویسنده: Aydın Təbrizli | چاپ مطلب
نظرات (2)
دوشنبه 1 مهر‌ماه سال 1392 12:43 ق.ظ
میدیا
امتیاز: 0 0
لینک نظر
ممنون .من این بنا رو چند بار دیدم واقعا " همینطوره که می فرمائید اصلا مرمتی در کار نیست دارند به طرز مسخره ای یک بنارو به جای مسجد به خورد مردم می دهند ولی سایتی که در اون جنازه هایی رو پیدا کردند به نطرم جالبه
پاسخ:
مهمترین جالبی کشف جنازه ها قرار گرفتن آنها در محراب و قبله مسجد است و مسلمین را مجبور می کند همراه با خدا ، به جهانشاه قویونلو هم سجده کنند!!!
سه‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1394 12:20 ق.ظ
آتاتورک
امتیاز: 0 0
لینک نظر
تا حالا شده شماهای به نظر خودتون چلچراغ اندیش اشتباه کتید؟
به نظرم هرگز.
محال ممکنه.
اصلا شما وحی می گید!!
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد