داغ داش

ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  دوشنبه سی و یکم شهریور ۱۳۹۹ساعت 9  توسط صدقی | 

رای من: ارتفاعات آبگرم خلیل آباد

به میزبانی دوست بسیار خوبم آقای صلاحی (وبلاگ مهتاب کوه)

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  دوشنبه بیستم اردیبهشت ۱۳۹۵ساعت 13  توسط صدقی | 
                      قله سبلان ( سلطان ساوالان )

       

سبلان به ارتفاع 4811 متر یکی از زیباترین قله های جهان است و دریاچه بسیار زیبائی بالای قله وجود دارد که عمق آن بیش از 310 متر میباشد, کوهستان سبلان دارای 3 قله معروف بنامهای سلطان, هرم ,کسری است که بلند ترین آن سلطان میباشد,  و نیز به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، دارای طبیعت تابستانی زیبائی میباشد و  بنابه گفته افراد محلی مزار زرتشت پیامبر ایرانی بالای آن قرار دارد و از اینرو آنرا کوه مقدسی میدانند و بنام آن قسم یاد میکنند,و کوهنوردان نیز احترام خاصی به آن دارند و گفته میشود آرزوی افراد را برآورد میسازد.

               

میزبان : محمد صدقی وبلاگ کوهستان سرد

با همکاری و مدیریت اجرائی وبلاگ نویسان تبریز آقایان امین غفارزاده, خسرو یوسفی, سلیمان قراجه داغی, جواد نجات,امید عزت پور و جناب علی کریمی از مشگین شهر

تاریخ پیشنهادی :92/5/7  تا  92/5/10 

با توجه به 2 روز تغطیلی روزهای سه شنبه و چهرشنبه جهت عید فطر, و نیز بهترین موقع سال برای صعود به قله سبلان که در آن موقع از سال یخ دریاچه بالای قله سبلان آب میشود, این برنامه طرح ریزی گردید

زمانبندی برنامه :

روز سه شنبه 92/5/7 مراسم افتتاحیه صعود قلم و تبریز گردی خواهیم داشت و صبحانه, نهار , شام در خدمت عزیزان شرکت کننده خواهیم بود.لازم به ذکر است به جهت رسیدن تمامی دوستان, زمان مراسم افتتاحیه از ساعت 15:00 تا 17:00  میباشد.

محل شب مانی به جهت استفاده از طبیعت زیبای شاهگلی, کمپ گردشگری جهانگردی واقع در پارک بزرگ شاهگلی میباشد که دارای امکانات مناسبی برای گردشگران میباشد.

روز چهارشنبه 5/8 حرکت به سمت مشگین شهر و صرف نهار و صعود 3 ساعته تا پناهگاه و شب مانی در محوطه پناهگاه.

کلیه کوله پشتی ها توسط ماشین به پناهگاه برده خواهد شد

روز پنجشنبه صعود 5 ساعته به قله و برگشت به پناهگاه و برگشت با ماشین به شابیل و تبریز و شب مانی در تبریز

روز جمعه برای بازگشت عزیزان همنورد به شهرهای خود, در نظر گرفته شده است.

هزینه برنامه :

هزینه برنامه 50هزار تومان میباشد که شامل کلیه هزینه های روز اول اعم از صبحانه,نهار,شام و محل اقامت و هزینه ماشین از تبریز تا شابیل و بالعکس میباشد

هزینه خورد و خوراک روزهای دوم و سوم بعلاوه کرایه ماشین از پناهگاه تا شابیل بعهده خود عزیزان خواهد بود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۲ساعت 2  توسط صدقی | 
هر چند که آسیب های عضلات گردن حمایت چی در در علم اورتوپدی عمومیت ندارد اما درد حاصل از این آسیب ها در گردن و باسن بیشتر کوهنوردان وجود دارد. ما معمولاً به جلوگیری از آسیب در هنگام صعود توجه می کنیم اما از احتمال صدمه ی مزمن ناشی از حمایت کردن چشم پوشی می کنیم. این امر می تواند بسیار زیان آور باشد، چرا که ساعات مدیدی سر به سمت عقب نگه داشته می شود و در جهت های نامتعارف پیچانده می شود که در نهایت می تواند به قسمت های حیاتی بدن شما از جمله نخاع و گردن آسیب جدی وارد کند.

هر کسی که در پشت سر شما باشد و به گردن شما در زمان حمایت نگاه کند مطالبی که در بالا به آن ها اشاره شد را به خوبی لمس خواهد کرد. چشم ها به سمت هم طناب شما می چرخد، احساس نگرانی شما را فرا می گیرد، امیدوار هستید همطنابتان با عجله مسیر را تمام کند. بنابراین با توجیه این که کمتر از یک دقیقه تحمل کردن وضعیت دردناک کشیدگی پایان خواهد یافت، درد موجود در ناحیه ی گردن را تحمل می کنید.

به عنوان یک صعود کننده ما اصطلاح گردن درد را برای اشاره کردن به هرگونه درد در گردنمان یا بالای پشتمان استفاده می کنیم. ولی آسیب های متنوع و متعدی وجود دارد. متن زیر را بخوانید تا دلایل و راه حل آن را بیابید.

کشیدگی عضله:
زمانی که سر شما به صورت عمود بالای شانه هایتان قرار می گیرد، اثر جاذبه روی ماهیچه های گردن ناچیز خواهد بود. ولی، زمانی که سر شما به سمت جلو، طرفین و عقب حرکت کند به طوری که به صورت متمرکز و متعادل بالای شانه هایتان قرار نگرفته باشد، جاذبه سر سنگین شما را به سمت پایین می کشد و ماهیچه های اطراف آن به شدت برانگیخته می شوند تا گردن تان را حمایت کنند. بیش از حد قرار گرفتن در این حالت باعث بیش از حد منقبض شدن و کشیدگی عضلات می شود. این امر ممکن است زمانی که سر به سمت جلو، طرفین و عقب تر از گردن قرار گرفته است اتفاق بیفتد.

آزردگی مفاصل فاست:

مهره ها مانند بلوک هایی بر روی یک دیگر قرار گرفته اند. آن ها توسط بالشتک های کوچکی که دسیک نامیده می شوند از یک دیگر جدا شده اند. مهره ها توسط مفاصل فاست ( ۱facet joints) که در پشت نخاع قرار گرفته اند به هم متصل شده اند. زمانی که سر شما به صورت قائم قرار گرفته، این مفاصل در بهترین فاصله از یک دیگر قرار گرفته اند. زمانی که شما به سمت پایین و به ابزار حمایت تان نگاه می کنید این فاصله افزایش می یابد(۲flexion یا خمیدگی) و زمانی که شما به سمت بالا و به هم طنابتان نگاه می کنید این فاصله کاهش می یابد (۳extension یا کشیدگی).

به طور مداوم به بالا نگاه کردن باعث فشردگی مفاصل فاست به یک دیگر می شود. انجام این عمل به مدت طولانی باعث ملتهب شدن مفصل می شود و پیام درد به مغز فرستاده می شود. این درد ممکن است فقط موضعی باقی بماند و یا این که بدتر شود. این شرایط ممکن است پیشرفت کند و باعث مشکلات عصبی شود. و متعاقب آن درد از محل ابتدایی خود به پایین گسترش پیدا کند و قسمت های بالایی پشت بدنه و شانه ها را دربر گیرد.آزردگی ریشه ی عصبی:

ستون فقرات از طناب نخاعی شما حفاظت می کند. میان هر بلوک مهره ای از طناب نخاعی یک جفت عصب منشعب شده که به سمت اندام ها می رود. هر کدام از این اعصاب به بافت مشخصی از بدن (ماهیچه ها، پوست، استخوان ها و …) رفته و به کمک اعصاب دیگر باعث می شود نقط مختلف بدن ما حس کند یا حرکت کند. زمانی که در هر ناحیه ای التهاب وجود داشته باشد یا انسدادی در پیام رسانی این مسیرهای عصبی مداخله کند، پیام درد را به مغز شما ارسال می کند و شما احساس درد می کنید. انسداد ذکر شده می تواند شامل هر چیزی از التهاب گرفته تا ورم مفاصل یا فرسایش اسخوان ها باشد. 

سندروم مجرای خروج سینه ای (TOS) (Thoracic Outlet Syndrome) / به دام افتادگی عصب:

زمانی که عضلات شما بیش از حد محکم می شوند می توانند اعصاب را در امتداد هم محبوس کنند. دقیقاً مانند زمانی است که طناب شما کثیف یا کهنه شده باشد و نتواند در ابزار حمایت شما به راحتی بلغزد. در واقع به علت تنگی محل یا التهاب فضای مورد نیاز عصب برای پیام رسانی صحیح به مغز کاسته شده است. یک گردن ملتهب می تواند اعصاب را در خود حبس کند. این امر می تواند در شانه، بازو و دست هم اتفاق بیفتد.

نکاتی برای پیشگیری:

تعداد مشکلاتی که ناشی از حمایت مکرر هستند و می توانند در زمان صعود مسیر خود به خود بهبود یابند کم است. از جمله سردرد ناشی از تنش عضلانی، آزردگی مفصلی و فرسودگی مفاصل. راه حل بهتر آن پیشگیری است. صرف نظر از وجود خود درد یا تشخیص آن، مراحل زیر می تواند گره گشا باشد.

موقعیت پاهایتان را عوض کنید: بسته به نوع صعود که ممکن است یک طول باشد یا چند طول، این امر ممکن است مقدور نباشد. به هر حال زمانی که شما موقعیت ایستادن خود روی زمین را عوض می کنید می توانید زاویه ی نگاه به هم طنابتان را هم عوض کنید.
گردنتان را حرکت دهید: هر چه قدر بیشتر گردنتان را به اطراف حرکت دهید، همان قدر هم گردنتان با شما کمتر دشمنی می کند! مراقب باشید زمانی که برای هم طنابتان واجب است به او نگاه کنید ولی پس از این که طناب را به داخل کارابین کوئیک درا انداخت، یا زمانی که دارد استراحت می کند، با خستگی گردنتان مقابله کنید. به این صورت که به ترتیب به بالا و پایین نگاه کنید، سرتان را به گونه ای کج کنید که گوش سمت راستتان به شانه ی راستتان نزدیک شود و این عمل را با سمت چپ نیز تکرار کنید. سرتان را به راست و چپ بچرخانید. تغییر دادن موقعیت پر اهمیت ترین کاری است که شما می توانید برای جلوگیری از گردن درد از آن استفاده کنید.
از توپ استفاده کنید: دو توپ تنیس در یک جوراب می تواند بهترین دوست شما بر روی یک تخته سنگ شود. به پشت دراز بکشید و توپ های موجود در یک جوراب را در پایین جمجمه ی خود زیر قسمت نرم قرار دهید به گونه ای که هر توپ در یک طرف ستون فقراش شما و زیر قسمت نرم گردنتان قرار گیرد. به آرامی گردن خود را پا توپ ها ماساژ دهید یا مناطق گردن خود را با توپ ها محدود کنید و روی آن ها دراز بکشید تا آن ها به ریلکس شدن گردنتان کمک کنند. جوراب از قل خوردن توپ ها به اطراف جلوگیری می کند. به نوع دردی که با استفاده از این روش تجربه می کنید دقت کنید: اگر درد حاد و غیر قابل تحمل است، این درمان را متوقف کنید و یک روز دیگر آن را امتحان کنید. اگر دردناکی و سفتی گردن معمولی است، این روش موثر خواهد بود و شما احساس تجربه ی یک ماساژ مفید را خواهید داشت.
بین حمایت ها استراحت کنید: آیا شما بدون این که ذره ای به بدن تان استراحت بدهید تا توان خود را مجدداً به دست بیاورید، پی در پی اقدام به صعودهای مکرر می کنید؟ البته که نه! حمایت کردن هم تفاوت زیادی با این موضوع ندارد. همان گونه که هنگام صعود عضلات منقبض کننده ی بازو و ساعد فشار بسیاری را تحمل می کنند، در هنگام حمایت هم ماهیچه های کوچک گردن مجبور به کار سخت در زمانی طولانی می شوند. در حد فاصل میان هر حمایت کشش های ملایمی انجام دهید و یا از توپ های تنیسی که قبل تر توضیح داده شد استفاده کنید. معمولاً زمان استراحتی که شما در اختیار دارید طولانی نیست و شاید چند دقیقه ی کوتاه باشد، ولی ماهیچه ها و مفاصل شما نیاز به مقداری زمان دارند تا از آن حالت انقباضی که در هنگام موقعیت حمایت پیدا کرده اند رهایی یابند.
عضلات گردن خود را قوی کنید: یک گردن قوی به تعادل داشتن سر سنگین شما کمک می کند و آسیب های ناشی از حمایت کردن را کاهش می دهد. پس در خانه با روش “برآمدگی های چانه ای شکل (chin tucks)” تمرین کنید. به صورت عمود بنشینید یا بایستید سپس سرتان را به سمت عقب تا بالای فاصله ی میان شانه های تان بکشید و با بالا بردن شانه هایتان سرتان را در بین دو برجستگی ایجاد شده بین آن ها قرار دهید. به بالا یا پایین نگاه نکنید. برای سه ثانیه نگه دارید و در هر دوره ۱۵ تا ۲۰ بار تکرار کنید. در مجموع سه دور این کار را انجام دهید. شما می توانید این کار را زمانی که روی زمین دراز کشیده اید انجام دهید. گردن خود را به زمین بفشارید و مجددا مانند حالت نشسته یا ایستاده با شانه هایتان دو برآمدگی برای قرار گرفتن سرتان درست کنید.

اگر هنوز هم درد مزمن دارید در مورد درمان های زیر از پزشکتان مشورت بخواهید:

تکنیک شل کردن فعال ((Active Release Technique (ART): با شل شدن میوفسیکال ((myofascial) بافت ماهیچه ای همراه با بافت فاسیکال۴ که زیر پوست شما قرار دارد) ، بافت آسیب دیده ی آن نیز آرام تر می شود. این روش به طرز شگفت انگیزی بر روی عضلات سفت شده در سر تا سر بدن عمل می کند. زمانی که عضلات سفت شده شل می شوند، درد مفصلی آن ناحیه هم می تواند کمتر شود.
تکنیک گراستون (Graston): این تکنیک محبوبت زیادی در درمان های ورزشی پیدا کرده است. در این روش برای مدیریت کردن بافت آسیب دیده ی فاسیکا از شش ابزار فلزی ضد زنگ استیل استفاده می شود. با قرار دادن این ابزاها به صورت مستقیم فشار بر روی ناحیه ی تحت تأثیر کم می شود.
فیزیوتراپی: به حرکت درآوردن مفصل و متعادل کردن با یک دستورالعمل مجاز توسط یک شخص ماهر می تواند یک راه بسیار موثر برای مدیریت کردن نوع خاصی از دردهای مفصلی باشد.
طب سوزنی: می تواند یک پیشنهاد خوب و مثبت برای عضلات سفت شده و دردهای مفصلی باشد.

در نهایت دکتر کوپیدو کوهنورد، مربی یوگا و ماساژور در انگلستان، کلومبیا و کانادا، معتقد است آموزش صبر مهم ترین بخش درمان آسیب ها و معالجه است.

توضیحات:
مفصل فاست (apophyseal) یک مفصل حقیقی بوده که دارای کپسول مفصلی، غشاء سینوویوم، غضروف و رباط ‌های مفصلی است. این مفاصل در نواحی مختلف ستون فقرات به طریقی خاص قرار می‌گیرند، به طوری که حرکات ستون مهره‌ها ممکن است در یک جهت خاص تسهیل و یا محدود گردد. فاست‌ها نسبت به خط افقی در فقرات گردنی با زاویه ۴۵ درجه، در ناحیه پشتی با زوایه ۶۰ درجه و در قسمت کمری با زاویه ۹۰ درجه قرارمی گیرند. بنابراین در فقرات گردنی، حرکات در جهات مختلف قابل انجام است. در ناحیه ی فقرات پشتی، خم شدن به جلو و راست شدن به عقب محدود بوده، ولی خم شدن به طرفین (lateral flexion) و چرخش (rotration) قابل انجام است. دامنه ی حرکتی در ستون فقرات کمری در جهت خم و راست شدن به جلو و عقب آسان تر صورت می‌گیرد، ولی حرکات چرخشی و خم شدن طرفین محدود می‌گردد. این حالت در زمان منقبض شدن ماهیچه ی حمایت کننده ی آن رخ می دهد.
این حالت در زمان منبسط شدن ماهیچه ی حمایت کننده ی آن رخ می دهد.
فاسیکا یک لایه از بافت فیبروزی است. از نوع بافت همبند متراکم منظم است که دور ماهیچه ها، دسته جات ماهیچه ای، رگ های خونی و اعصاب را احاطه می کند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  شنبه دوم آذر ۱۳۹۲ساعت 15  توسط صدقی | 

چگونه آمادگی خود را در ورزش کوهنوردی افزایش دهیم ؟

چون ورزش کوهنوردی مستقیما با سیستم قلب وعروق (تنفسی) ورزشکار ارتباط دارد از این رو ما باید در وحله اول در بالا بردن اسقامت قلب و عروق تلاش کنیم.

قبل از هر چیزی خدمت کوهنوردان عزیز عرض می کنیم که فعالیتهایی که هر هفته در کوه انجام می دهند و به آن بسنده می کنند کافی نبوده بلکه باعث عواملی از قبیل تمرین زدگی ، تحلیل عضلات ، آسیب دیدگی ، کوفتگی عضلات ، گرفتگی عضلات ، کشیدگی عضلات ، آسییب های جزئی و کلی درقسمت های کمر، زانو و مچ پاکه شایع ترین آسیب ها در کوهنوردی است دچار شوند.

به خاطر دغدغه ها ومشکلات فراوان در زندگی مردم شاید بهانه غیر قابل قبولی در اذهان مردم جا خشک کرده که از ورزش فرار کنند. ولی سلامتی وشاداب بودن انسان فراتر از این حرفهاست . چرا نباید با حداقل هفته ای دو جلسه ورزش که شاید حدود سه ساعت هم طول نکشد ، سلامتی خود را باورزش بیمه نمایند.

خوب بگذریم اما کوهنوردانی که می خواهندبا بدنی آماده وبه دور از آسیب دیدگی فعالیت مستمر داشته باشند به موارد زیر دقت کرده وبر طبق آن عمل نمایند :

1 . دویدن با شدت متوسط دردو تایم 10 دقیقه ای در سالن یا هوای آزاد. (هر هفته دویا سه بار)

نکته:قبل از دویدن حتما باید با حرکات کششی بدن را آماده کرد و دربین دو تایم حتما باید آب کم مصرف نمود و از نشستن و استراحت کامل جلو گیری کرده و استراحت باید فعال بوده و با آرام راه رفتن وبا دم بازدم نمودن سیستم تنفسی را تازه و آماده نمود.

2 . دوچرخه سواری : یک روز در میان با 5 یا 6 کیلومتر راندن علاوه بر تقویت قلب وعروق باعث تقویت عضلات چهارسر ران ، کشاله ران ، ساق پاوعضلات پشتی می شود که همیشه عملکرد این عضلات در کوهنوردی بسیار محسوس است.

3 . شنا : چون برخی از افراد شنا را بصورت تفریح انجام می دهند باید با در نظر گرفتن زمان و یا مسافت باشد یعنی کوهنورد باید دو تایم 7 دقیقه ای یا مثلا در مجموع بتواند در یک وعده شنا بیش از1000 متر را شنا کند.

توصیه : به همه کوهنوردان عزیز توصیه می شود که از انجام حرکات کششی در قبل ، حین و بعد صعود غافل نشوند .حرکات کششی قبل از صعود فرد را از لحاظ بدنی و روحی و روانی برای یک صعود موفقیت آمیز و جلوگیری از آسیب های بدنی آماده می کند.



بازگشت به حالت اولیه:این مسئله مهمی در ورزش بخصوص در ورزش های زمان بر می باشد که با انجام (ریکاوری) یا همان فعالیت هایی که باعث می شود که بدن به حالت اولیه برگردد.

فواید (ریکاوری)عبارتند از :

1 . بازگشت کل بدن به حالت اول

2 . جلوگیری ازآسیب های متعدد در بدن

3 . ایجاد آرامش وتنظیم ضربان قلب

4 . جلوگیری از انباشت اسید لاکتیک (که همان خام شدن و کوفتگی عضلات است که دربین کوهنوردان رایج است)در عضلات.

5 . آمادگی و سر حال نگه داشتن بدن برای صعود های بعدی.



فعالیت هایی که می توان با آن (ریکاوری) انجام داد:

1 . انجام کشش های آرام بعد از صعود .

2 . رفتن به سونا ، جکوزی ، راه رفتن در آب.

3 . پیگیری تمرینات دویدن با شدت کم.

4 . مصرف غذاهای پروتئینی برای جلوگیری از تحلیل عضلات.

5 . مصرف مایعات.(البته فراموش نشود که کوهنورد باید در حین صعود هم آب کافی مصرف کند)

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم آبان ۱۳۹۲ساعت 0  توسط صدقی | 
سبلان با بهنام و حسن نصیری در تاریخ 92/6/29

ادامه عکسها در ادامه مطلب




ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم مهر ۱۳۹۲ساعت 14  توسط صدقی | 

صعود به قله دماوند از 4 جبهه اصلی تبر ماه 92 به مناسبت روز ملی دماوند
صعود به ترتیب از :
1-صعود از جبهه جنوبی و فرود به جبهه غربی
2-صعود از جبهه غربی و فرود به جبهه شمال شرقی
3-صعود از جبهه شمال شرقی و فرود به جبهه شمالی
4-صعود از جبهه شمالی و فرود به جبهه جنوبی


نفرات شرکت کننده که منتخبی از شهرهای مختلف بودند عبارت بودند از:

1-محمد صدقی از تبریز  2- بابک دکتر زاده اهل مرند که ساکن کرج میباشند 3-فیروز رسولی از مرند 4- احمد حقیقی وند از اردبیل 5- ناصر صابری از کرج

بنابه پیشنهاد دوستان مبنی بر صعود از 4 جبهه دماوند و دعوت و جمع شدن دوستان کنار هم , ابتدا دوتا یش برنامه برای آمادگی انجام دادیم که اولی پیمایش خطالراس میشو -گوی زنگی-علی علمدار بود که در تاریخ های 19 و 20 اردیبهشت92 انجام شد و برنامه با سرعت بالا بود که محک خوبی برای قدرت بدنی افراد بود و بعد از آن برنامه پیمایش خطالراس قله های کهار-ناز- و قله خون کهار در استان البرز بود که در تاریخ های 23 و 24 خرداد با موفقیت انجام شد , البته قرار بود در ادامه از طریق قله عظیمیه به کرج برسیم که بعلت طولانی بودن مسیر و شرکت کردن افراد در انتخابات ریاست جمهوری ادامه مسیر داده نشد و در ساعت 9 شب از روستا سوار ماشین شدیم و به کرج برگشتیم. و نیز برای آماده سازی افراد برای برنامه افراد به مدت 20 روز روزی 1 ساعت دومیدانی در برنامه تمرینی خود داشتند.

ابتدا در تاریخ 13 تیر 92 برای هم هوائی یک شب در قله توچال خوابیدیم تا از نظر ارتفاع آمادگی کافی برای صعود دماوند داشته باشیم , و در تاریخ 16 تیر 4 صبح از کرج به سمت پلور حرکت کردیم و بعد از صرف صبحانه در پلور در ساعت 10/10 از گوسفند سرا جبهه جنوبی رو شروع کردیم و باطر اینکه افراد عرق نکنند و آب بدنشون رو از دست ندند بسیار آهسته حرکت میکردیم, نهار را وسط راه در ارتفاع 3675 متری در محل رودخانه دوم خوردیم و در ساعت 15/15 دقیقه به بارگاه سوم رسیدیم و بعلت شلوغی پناهگاه, در محوطه کناری چادر زدیم و بعد از 2-3 ساعت استراحت برای هم هوائی تا ارتفاع 4471 متری بالا رفتیم و مدتی را آنجا بودیم و بعد برگشتیم و بعد از شام استراحت کردیم و روز دوشنبه 92/4/17 ساعت 4/5 بیدار شدیم و ابتدا آذوقه هارو تقسیم کردیم و کوله هارو چیدیم و بعد صبحانه خوردیم و ساعت 6/5 راه افتادیم در حالیکه کوله هامون بسیار سنگین بود و آذوقه 3 روز رو همراه داشتیم ( حدودا 13 کیلو بود) با حرکت آرام به سبمت قله هر 1 ساعت بصورت منظم 10 دقیقه استراحت میکردیم و از مواد قندی که همراه داشتیم استفاده میکردیم,و در ساعت 13/45 به قله رسیدیم و بعلت گوگرد زیاد و وزش باد به سمت قله مجبور شدیم بعد از گرفتن عکس سریعا قله رو به سمت جبهه غربی ترک کنیم,در مسیر فرود بعلت گوگرد زدگی بجز من بقیه افراد حالشون مساعد نبود و سرگیجه شدید داشتند که نتونستیم بموقع نهار بخوریم و بعداز کمی استراحت در مسیر در ساعت 18/30 به پناهگاه سیمرغ رسیدیم و بعد از کمی استراحت نهار خوردیم و دوباره استراحت داشتیم , پناهگاه سیمرغ در ارتفاع 4200 متری یک ساختمان دوطبقه هست و سیستم برق از انرژی خورشیدی میگیره و اتوماتیک روشن خاموش میشه و بسار خوب و جالب طراحی شده و فقط نمیدونم چرا باوجود 2 رودخانه نزدیک چرا آبرسانی به محوطه پناهگاه نداشتند و مجبور بودیم از فاصله دور آب تهیه کنیم, در ساعت 1 بیدار شدیم و شام خوردیم و دوباره خوابیدیم و در ساعت 6 صبح روز سه شنبه بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه در ساعت 7/15 صعود از جبهه غربی رو آغاز کردیم,نفرات حالشون بهتر شده بود و سرحال بودند و مسیر سنگلاخی بود و آفتاب در این مسیر ساعت 9 به چشم میخوره و هوا نسبت به جبهه جنوبی 2 درجه سردتر بود, بعد از چند نوبت استراحت 10 دقیقه ای در ساعت 13/00 به قله رسیدیم و 15 دقیقه آنجا توقف داشتیم و بعد از مسیر شمال شرقی از کنار دره یخار از روی یال فرود آمدیم که مسیر پر برف با شیب تند بود ولی با کم کردن ارتفاع مسیر هم خیلی راحت شد دره و یخچال یخار فوقالعاده زیبا بود و مناظر بسیر شگفتی داشت , در ساعت 17/00 به پناهگاه تخت فریدون رسیدیم و بعد از گرفتن عکس یادکاری من مه سرماخوردگی داشتم و قرص خوردم و خوابیدم و 21/30 شام خوردیم و روز چهرشنبه 92/4/19 صبح ساعت 3 بیدار شدیم و قصد داشتیم که امروز 2 جبهه رو یکروزه صعود کنیم و قرار شد که بعد از رسیدن به پناهگاه 5000 در این مورد تصمیم بگیریم, ولذا سریع به سمت قله حرکت کردیم و در ساعت 8/5 به قله رسیدیم و بعد از 10 دقیقه استراحت از سمت شمالی به سمت پناهگاه5000 راه افتادیم, در این مسیر در ابتدا باید خیلی دقت کرد که مسیر رو اشتباه نری و نیر به یخچال نیوفتی و لذا یک تکه سنگ بزرگ راهنما هستش که بعد از اون باید روی یال بری پائین تا مسیر مشخص بشه,مسیر در ابتدا برفی بود ولی بعد از 1 ساعت برف تموم شد و مسیر هم کاملا نمایان بود , در اواسط مسیر به صخره ای رسیدیم که روش کارگاه بسته بودند و به کمک آن میشد به راحتی از آن گذشت,در ساعت 12/00 به پناهگاه رسیدیم ] پناهگاه کفش پر یخ بود و برف زیادی تلنبار شده بود و پنجره اش نیز شکسته بود و منو احمد سریع پنجره رو جا انداختیم و با طناب بستیم و بجای شیشه گونی انداختیم تا باد و سرما داخل نیاد, بع غیر از ما گروه دیگری هم به پناهگاه آمدند و مجبور شدیم کیپ کیپ بخوابیم تا برای آنها هم جا شود,و بعد از 2-3 ساعت استراحت ساعت 3/5من اعلام آمادگی کردم که میتونم قله رو صعود کنم تا رکورد 4 جبهه در 3 روز رو داشته باشیم ولی دوستان همراهی نکردند و لذا شب رو در پناهگاه خوابیدیم . بازم از رودخونه آبرسانی نشده بود که مجبور شدم ظرف آب همه رو جمع کنم و رفتم برای همه آب آوردم, بعد از شام از دوستان گروه دومی که در پناهگاه بودند قرص های سرماخوردگی تهیه کردم و با مصرف آنها حالم بسیار بهتر شد,روز پنجشنبه 92/4/20 که روز تولدم بود ساعت 5 صبح بیدار شدیم و 6/5 حرکت کردیم و بعد از عبور از صخره کارگاهی ترجیح دادیم که از مسیر برفی و یخچالی صعود داشته باشیم که همگی گرانپون کردیم و مستقیم از دره بالا کشیدیم که صحنه های بسار جالبی هم بوجود آمد و واقعا از صعود لذت بردم و حدودا در ساعت 12/30 به قله رسیدیم و عکسهای جالبی گرفتیم و من گزارش برنامه رو بصورت فیلمبرداری شده در قله ارائه دادم 1 ساعت بالای قله توقف داشتیم و مسیر فرود رو از جبهه جنوبی ادامه دادیم و خیلی زود به پناهگاه بارگاه سوم رسیدیم و آنجا بعد از کمی استراحت و خوردن عدسی و صحبت با دوستانی که از خوی تشریف آورده بودند, سریع ادامه مسیر دادم و من برای خودم کورس گذاشم و مسیر پناهگاه تا گوسفند سرا رو در مدت 1/20 دقیقه سرعتی اومدم و در گوسفند سرا کنار دوستان خربزه خوردیم و به آبگرم رینه رفتیم و برنامه تمام شد و بدبن صورت به آرزوی جند سال اخیر رسیدم و با عنایت خدا تونستم در یک برنامه فشرده 4 جبهه دماوند رو صعود داشته باشم .


این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم تیر ۱۳۹۲ساعت 22  توسط صدقی | 

صعود به چهار جبهه دماوند بدون بارگذاری به مناسبت 13 تیر ماه روز ملی دماوند

 سرپرست برنامه : بابک دکترزاده

شرکت کنندگان :  محمد صدقی ، فیروز رسولی ، ابوالفضل حسینی و احمد حقیقی و صابری

گروه کوهنوردی آسمان البرز در راستای ارتقای کیفیت برنامه های شاخص استان البرز و همچنین گرامیداشت روز 13 تیر روز ملی دماوند، اقدام به طرح و برنامه ریزی صعود به چهار جبهه دماوند بدون بارگذاری ، در تیر ماه امسال کرده است .

به همین منظور و با دعوت از چند تن از کوهنوردان شهرستانهای ، مرند از گروه میشو، تبریز از گروه داغ داش و مینودشت از گروه البرز و جمعی از کوهنوردان فعال گروه آسمان البرز برنامه ریزی صعود آغاز شد.

 ابتدا برای هماهنگی بیشتر افراد با هم ، ارتقاء کار گروهی و سنجش توان جسمی و ذهنی نفرات دو برنامه پیش نیاز اجرا شد .

 1- برنامه خط الراس رشته کوه میشو در تاریخ 19 و 20 اردیبهشت

2- پیمایش خط الراس کهار ، ناز و خون کهار درتاریخ 23 و 24 خرداد

 بعد از اجرای این دو برنامه ، سرپرست با هریک از نفرات صحبت کرده و نقاط قوت و ضعف آنان را متذکر شده است . در حین اجرای این برنامه ها آموزش موارد زیر بسیار مورد تاکید قرار گرفت :

مواردی همچون مدیریت صعودهای بلند ، کوله چینی صحیح ، سرعت عمل در هنگام زمانهای استراحت برای تعویض لباس و ...، تقسیم انرژی در طول صعود ، جگونگی بالا بردن توان جسمی و ذهنی و آستانه تحمل افراد ، نحوه گام برداری در شیب های مختلف ، برنامه صحیح غذایی ، همکاری گروهی نفرات ، انتخاب و استفاده صحیح تجهیزات مناسب و کمک گرفتن از سایت های هوا شناسی معتبر جهت گزینش زمان مناسب برای صعود .

برای انتخاب زمان مناسب اجرای این برنامه با رصد کردن سایتهای هواشناسی منتظر بهترین زمان برای صعود هستیم که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده انشا الله در نیمه دوم تیر ماه خواهد بود.همچنین دو روز قبل از اعزام به منطقه برای هم هوایی بیشتر نفرات یک شب مانی در قله توچال خواهیم داشت .

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم تیر ۱۳۹۲ساعت 15  توسط صدقی | 


23 و 24 خرداد 92

سرپرست برنامه:آقای بابک دکترزاده

شرکت کنندگان:


 بابک دکترزاده،پیمان سبزه پرور،حسین احمدی،احمد حقیقی،فیروز رسولی،محمد صدقی،ابوالفضل حسینی,صابری

پشتیبان برنامه : مالمیر

هزینه هر نفر : 25000 هزار تومان

پیرو تمهیدات گذشته جهت انجام مراحل مختلف آماده سازی جهت شرکت در برنامه 4 جبهه دماوند این برنامه طراحی شده بود تا افراد شرکت کننده با صعود به قلل کهار به ارتفاع 4060متر،ناز به ارتفاع 4110متر و خون کهار به ارتفاع 3382 و پیمایش مابین قلل از لحاظ فیزیکی و روحی و روانی در این برنامه مورد محک و آزمایش قرار بگیرند.

روز پنج شنبه جهت شروع برنامه انتخاب شده بود لذا افراد شرکت کننده در این برنامه از تبریز،مینودشت و کرج جهت شرکت در این برنامه خود را راس ساعت 14 به محل مسافرخانه شایان رساندند،پس از مقدمات تقسیم کرده ها و افراد هم چادر راس ساعت 15 توسط یک دستگاه مینی بوس عازم روستای کلوان شدیم.

روستای کلوان درحد فاصل جاده کرج به چالوس بعد از سد کرج و پل خواب در مسیر فرعی جاده امامزاده واقع می باشد.

ترکینگ پس از آنکه سرپرست نکات لازم را گوشزد نمودند در ساعت 16:15 در جهت شمال و شمال شرق رو به سوی پناهگاه کهار شروع شد.

با یک پیمایش مناسب در ساعت19:35 به محل پناهگاه در ارتفاع 3200متری دامنهء قله کهار رسیدیم.

پس از برپایی کمپ وانجام اقدامات اولیه،کلاس آموزشی توسط آقای بابک دکترزاده برگزار شد همزمان با پایان کلاس آموزشی آقای حسین احمدی که بنابر هماهنگی انجام شده با سرپرست به صورت منفک از تیم بودند به تیم پیوستندوگروه پس از صرف شام در ساعت 21 به استراحت پرداخته و به خواب فرو رفتند.

ساعت 4 صبح تیم از خواب برخواسته و اقدامات پیش از صعود را انجام دادند و در ساعت 5 رو به سوی قله کهار پیش رفتند تا بدان جا که قله در ساعت 7:20 صعود شد.

در محل میان کهار صبحانه صرف شده و در ساعت 8:30با حرکت در جهت شرق به غرب به سمت قله ناز پیش رفتیم ،در ساعت 9:45 قله ناز نیز صعود شده و به سمت پناهگاه ناز پیش رفتیم ،در ساعت 11 به محل پناهگاه ناز رسیدیم ،پس از صرف نهار در ساعت 12:30 در جهت شمال به جنوب رو به سوی قله خون کهار پیمایش کردیم، در ساعت 15:05 قله خون کهار نیز صعود شد و پس از استراحت لازم در ساعت 16:15 در جهت شرق به غرب به سمت گردنه شهناز حرکت کردیم،در گردنه شهناز پس از تغییر مسیر رو به شمال پیش رفته تا به درهء بسیار زیبایی که ما را به روستای دوروان می رساند وارد شدیم.

در ساعت 19:45 وارد روستای دوروان شده و پس از استراحتی کوتاه از روستای دوروان حرکت کرده و از مسیر جاده آتشگاه به کرج رسیدیم.

اعضای تیم در صحت و سلامت کامل در کرج از یکدیگر جدا شده و همچون برنامه های دیگر با روانه شدن به سوی خانه و خانواده به پایان کار رسیدیم.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 15  توسط صدقی | 

۲0 و 19 اردیبهشت 1392

سرپرست برنامه : بابک دکترزاده

شرکت کنندگان: احمد حقیقی،بابک دکترزاده،پیمان سبزه پرور و حسین احمدی,مرادی و  سماعی از کرج سید ابوالفضل حسینی از مینودشت فیروز رسولی و سید اسدا..نوری از مرند محمد صدقی و منصور شقاقی از تبریز

تهیه گزارش: سید ابوالفضل حسینی

هزینه برنامه : هر نفر 60 هزار تومان

           

شرح گزارش در ادامه مطلب



ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 9  توسط صدقی | 

به اطلاع می رساند٬ تاریخ اجرای برنامه ی پیشنهادی قله ی باغران به ۲۴ لغایت ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۹۲ تغییر کرد. جهت اطلاعات بیشتر به آدرس های زیر مراجعه نمایید.

با درود به یکایک شما دوستان و وبلاگ نویسان مرتبط با کوهنوردی، طبیعت٬ محیط پاک کوهستان و همه ی علاقمندان این عرصه...


ضمن تشكر از همه ی شما بابت ارسال پیشنهادات خود در خصوص میزبانی هشتمین صعود قلم که درسال جاری اجرا خواهد شد، به استحضار مي رساند مهلت ارسال پیشنهادات در تاریخ سی و یکم فروردین ماه به پايان رسيده است. لذا از ابتدای روز پنجم اردیبهشت ماه سال جاری رای گیری برای تعیین میزبان را با ذکر موارد زیر تا پایان روز بیستم اردیبهشت ماه در قسمت نظرات وبلاگ صعود قلم درج نمایند.


رای من قلعه ماران میباشد و جا دارد از تمامی دست اندرکاران آن برنامه تشکر و قدردانی شود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 13  توسط صدقی | 

                              اهمیت آب در ورزش کوهنوردی

                        


دوسوم وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. آب نه تنها مایه حیات که مایه شادابی و تندرستی است.

تندرستی در شرایط بی آبی ناممکن است و ورزش در این شرایط مضر خواهد بود. پس برای بهره مندی از ورزش در جهت افزایش تندرستی و زندگی سالمتر، باید آب را جدی بگیریم.بدن انسان در شرایط استراحت به ازای هر کیلوگرم وزن، معادل یک سی سی آب در ساعت نیاز دارد. این مقدار برای یک فرد 70 کیلوگرمی حدود 7/1 لیتر در روز خواهد بود. این میزان با افزایش فعالیت بدنی و در شرایط محیطی مختلف تا بیش از 10 لیتر در روز می تواند برسد.مواد محلول در آب معمولی شامل مواد معدنی و عناصر مختلف مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و بسیاری املاح دیگر می باشد.

این الکترولیتها و دیگر مواد مورد نیاز بدن از طریق آب و نوشیدنی های مختلف تامین می شوند. کمبود هر کدام از الکترولیتها و عناصر مختلف می تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد بدن بویژه در شرایط دشوار همچون ورزش کوهنوردی شوند.

در ورزش کوهنوردی با توجه به نوع فعالیت بدنی و نیز حمل کوله پشتی و شرایط محیطی چون گرما، سرما و باد، نیاز بدن به آب بیشتر است. پیش از شروع صعود با مصرف کافی آب باید بدن در حالت هیدراتاسیون مناسب باشد. این امر با مصرف حداقل نیم لیتر آب طی دو ساعت قبل از شروع صعود امکان پذیر است. با توجه به اینکه معمولا مدت متوالی هر صعود بیش از یک ساعت است در یک شرایط آب و هوایی متعادل و در یک برنامه متوسط و ارتفاع نه چندان زیاد، در هر 20 دقیقه حدود 200 تا 250 سی سی آب نوشیده شود. در ورزش کوهنوردی این آب باید حاوی حدود 40 گرم قند (7-6 حبه قند) در هر لیتر باشد.

همچنین در صورتی که صعود مداوم بیش از 2 ساعت به طول می انجامد لازم است که حدود 6/0 گرم نمک به هر لیتر این آب اضافه شود. این ترکیب ضمن تامین مایعات مورد نیاز بدن و جبران آب از دست رفته، مانع خستگی کوهنورد می شود.توصیه می شود پس از پایان صعود و یا تصمیم برای کمپینگ مایع زیاد و شیرین تر نوشیده شود تا ضمن جبران کمبود آب، روند ترمیم ذخایر گلیکوژن عضلات شروع شده و کوهنورد را برای صعود بعدی در همان برنامه آماده سازد.مصرف آب میوه های رقیق شده به نسبت 1 به 2 با آب نیز می تواند مایع مناسبی باشد. باید توجه داشت که مصرف مایعات خیلی شیرین ضمن کاهش جذب آب باعث ایجاد خستگی در کوهنورد نیز خواهد شد.در نهایت باید تاکید نمود که از مهمترین مواد مغذی در ورزش کوهنوردی آب و مایعات است و با توجه به دشواری دسترسی و حمل آب در برنامه های کوهنوردی لازم است که کوهنوردان برنامه ریزی مناسبی جهت مصرف کافی آب در حین صعود و کمپینگ خود داشته باشند. به نظر می رسد برای کم کردن وزن کوله پشتی آخرین چیزی که باید از کوله پشتی خارج شود آب است! چرا که آب مایه توان و موفقیت و در مواقعی نجات جان کوهنورد است.

مصرف کم آب در کوهستان باعث بروز مشکلات زیر می‌شود:

• افزایش خطر آسیب سرمایی

• افزایش خستگی

• افزایش اختلال در تصمیم گیری درست

• افزایش بروز بیماری ارتفاع زدگی ناشی از کمبود اکسیژن

روش تهیه نوشابه ورزشی:

۱ لیترآب + ۵ گرم شکر + ۱/۵ گرم نمک‌ (ترجیحا”ORS) + چندقطره لیموترش



منبع: برگرفته از کتاب مجموعه ای از اطلاعات پزشکی، بیماری ها، امداد و نجات برای کوهنوردی و سفر در طبیعت

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  سه شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 11  توسط صدقی | 
            تلاش عظیم قیچی ساز برای فتح ماکالو  قله 8463 متری  (پنجمين قله مرتفع جهان)    

این یازدهمین صعود عضیم به قله بالای 8000 هست که  بعد از آن تنها 3 قله دیگر باقی مانده تا عظیم قیجی ساز تمام 14 قله مرتفع جهان را فتح کند, برای این دلاور قهرمان ملی آرزوی موفقیت میکنیم.


این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم فروردین ۱۳۹۲ساعت 13  توسط صدقی | 
  • ارتفاع زدگی
    همه ما از منظره عظيم و فوق‌العاده‌اي كه از يك قله مرتفع ديده مي‌شود لذت مي‌بريم ولي خطراتي در رفتن به ارتفاعات وجود دارد و دانستن اين خطرات بسيار مهم است. هيچ عامل خاصي اعم از سن، جنس يا شرايط فيزيولوژيك لازمه مستعد بودن فرد به بيماري ارتفاع نيست. بعضي افراد مبتلا مي‌شوند و برخي نمي‌شوند و برخي براي ابتلا به اين بيماري مستعد ترند
    اگر قبلاً به ارتفاعات نرفته ‌ايد بايد محتاط باشيد. اگر قبل از اين به آن ارتفاع رفته‌ ايد و مشكلي نداشته ‌ايد به احتمال زياد بدون هيچ مشكلي مي‌توانيد دوباره به همان ارتفاع برگرديد. چرا كه شما به خوبي با شرايط وفق پيدا كرده ايد.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و پنجم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21  توسط صدقی | 
      با توجه به شروع فصل بهار و اجتناب ناپذیری کوهنوردی و طبیعت گردی در این فصل زیبا، و با نظر به اینکه شرایط جوی و آب و هوا در این فصل بسیار متغییر می باشد، بر خود لازم دانستم گزیده ای در مورد (صاعقه زدگی) را از کتاب مفید: (مجموعه ای از اطلاعات پزشکی، بیماری ها، امداد و نجات برای کوهنوردی و سفر در طبیعت) نوشته: دکتر حمید مساعدیان، مدیر انجمن پزشکی کوهستان ایران را برای شما عزیزان ارائه کنم. امیدوارم این مطلب مورد استفاده شما کوهنوردان و طبیعت دوستان گرامی قرار گیرد.

                   

صاعقه زدگی (lightning struck)

تعریف

• صاعقه زدگی ورود جریان بسیار قوی برق یا الکتریسیته ساکن به بدن در زمان بسیار کوتاه است.

مکانیسم صاعقه

• تخلیه الکتریکی در زمان کوتاه و ولتاژ بسیار بالا در اثر برخورد ۲ توده هوا با بار مثبت و منفی.

گونه‌های مختلف برخورد با صاعقه

• برخورد مستقیم
• برخورد القائی در محل اصابت
• جریان زمینی

آسیب‌های ناشی از برخورد مستقیم صاعقه



• انقباض عضلانی ناگهانی، پارگی عروق، شوک و افزایش سموم بافت‌های بدن
• آسیب عضلانی و نارسایی کلیه
• وقفه در دستگاه تنفسی و قلب، انقباض عروقی (عرق سرد)
• افزایش فشار خون بطور موقت
• سکته قلبی، انسداد عروق و ترومبوز (بروز لخته‌های خونی در عروق)
• آسیب ارگان‌های شکمی، پارگی طحال و کلیه (موارد نادر)
• آسیب سیستم مغز و نخاع
• آسیب روانی (شایع)
• آب مروارید چشم
• آتروفی عضلات
• پارگی پرده گوش

گروه کوهنوردی پردیس

روش پرهیز از اصابت مستقیم

• مخروط امنیت را حفظ کنید:



• زمان رسیدن صاعقه را ارزیابی کنید. (پائین‌تر توضیح داده شده است)
• در مسیر جنگلی در میان کوتاه‌ترین درخت‌ها بایستید. (از تک درخت‌های بلند پرهیز کنید)
• از لبه پرتگاه‌ها پرهیز کنید.
• از قله‌ها پرهیز کنید.
• در داخل دره‌ها پناه بگیرید.

علائم وجود جریان القائی در محل (ناشی از تخلیه الکتریکی ضعیف)

• توجه کنید که آیا بوی (اوزون) به مشام می‌رسد؟
• آیا صدای تخلیه الکنریکی (وزوز) به گوش می‌رسد؟

روش پیشگیری

• از عینک فلزی استفاده نکنید.
• به لوازم فلزی دست نزنید.
• از قرار گرفتن روی تپه، مناطق باز و مسطح پرهیز کنید.

جریان زمینی (عبور جریان از نزدیکی فرد)

• در این نوع برخورد، جریان از بدن فرد (یا از نزدیکی بدن فرد) رد می‌شود، به صورت عبور از دست به دست و از سر به پا، به عنوان هادی رد می‌شود.



روش پرهیز از جریان زمینی

• از غارهای کوچک دوری کنید.
• از فرورفتگی‌ها پرهیز کنید.
• از سطوح مرطوب، گیاهان خیس، چاله‌های آب و شکاف‌ها پرهیز کنید.
• از تماس با دیوار، صخره و سنگ‌ها اجتناب کنید.
• در هنگامی که داخل اتومبیل قرار دارید، بهترین مکان برای جلوگیری از صاعقه زدگی داخل اتومبیل است، از خودرو خارج نشوید.

محاسبه فاصله رعد و برق تا فرد

• سرعت نور صاعقه = ۳۰۰.۰۰۰ کیلومتر در ثانیه
• سرعت صدای صاعقه = ۳۳۰ متر در ثانیه
• به محض دیدن نور صاعقه شروع به شمارش ثانیه‌ای کنید، از ۱۰۰۱، ۱۰۰۲، ۱۰۰۳ شروع کنید. تا صدای صاعقه به گوش شما برسد. تعداد ثانیه‌هایی را که شمردید در عدد ۳۳۰ ضرب کنید، عدد بدست آمده فاصله شما با توده هوای متغیر (به متر) را نشان می‌دهد.

اقدامات احیای فرد مصدوم

• بررسی وضعیت قلب و ریه و اقدام به cpr
• مراقب آسیب رسانی در حین کمک باشید. (در اثر حرکت دادن فرد احتمال شکستگی و قطع نخاع وجود دارد)


این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم فروردین ۱۳۹۲ساعت 2  توسط صدقی | 
افلاطون گفته روح دایره است

من دایره های روحم را کشف کردم

5 دایره دور روحم کشیدم


و خودم را مرکز این دایره ها قرار دادم

مگر نمی خواستم خودم را کشف کنم؟؟؟

پس مرکز آن دایره ها خودم بودم

در دایره اول..... (ادامه مطلب)


ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  شنبه بیستم آبان ۱۳۹۱ساعت 12  توسط صدقی | 
'گزارش برنامه:

در تاريخ 21/6/91 با 5/1 ساعت تاخير از جلو درب ترمينال شهيد كلانتري ساعت 11 شب سوار ماشين شديم و به سمت شهرستان درود حركت كرديم و ساعت 5/5 صبح به سه راهي درود رسيديم و منتظر نيسان براي حركت به سمت پاي كار درياچه گهر شديم در ساعت 20/7 به اداره محيط باني اشترانكوه رسيديم و در منطقه چشمه ( پاركينگ ) صبحانه را در يك آلاچيق صرف كرديم و ساعت 9 صبح پس از اينكه كوله ها را سوار قاطرها كرديم حركت را با جلو داري آقاي حسين احمدي و عقب داري آقاي جواد نجفي آغاز نموديم و در ساعت 15/10 دقيقه زير يك درخت به مدت 10 دقيقه استراحت كرديم و  در ساعت 10/12 در منطقه اي چشمه استراحت دوم را انجام داديم و ساعت 3 بعدازظهر پاي درياچه گهر رسيديم و پس از صرف سوپي كه توسط اميرحسين طلاساز تهيه شده بود و كمي استراحت به شمال درياچه گهر رفتيم و بعد از برپايي كمپ  دور درياچه را گشتيم ساحل اين درياچه به جز قسمت مدخل درياچه (ضلع غربي) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقي) که ساحلي ماسه‌اي دارد و براي شنا مناسب است در ساير نقاط داراي ساحلي صخره‌اي است که براي شنا مناسب نيست. در قسمت پايين درياچه، جنگلي انبوه وجود دارد که در شرف نابودي است. در قسمت بالاي آن نيز جنگلي انبوه ديگري وجود دارد که اين جنگل هم در معرض خطر نابودي مي باشد. از قسمت بالا، جوي آبي به درياچه مي‌ريزد که ادامه آن به درياچه‌اي ديگر منتهي مي‌شود. با حدود ۴۰ دقيقه پياده روي مي‌شود به اين درياچه (گهر دوم يا گهر پايين) رسيد. عمق آن کم است و ماهيان کف درياچه را با کمي دقت مي توان به خوبي ديد. و عكسهاي يادگاري زيادي گرفتيم و براي صرف شام نيز به كمپها برگشتيم و ساعت 5/10 خوابيديم . صبح روز بعد با برپايي سرپرست و جمع آوري چادرها ، ساعت 15/6 به سمت دره نگار حركت كرديم . يکي از دره‌هاي بسيار زيبا اطراف درياچه گهر به دره نگار يا ني گاه كه يكي از زيباترين دره هاي ايران به حساب ميايد كه حد فاصل روستاي درب آستانه تا تي  است كه در طول مسير آبشارهاي زيبا وجود دارد و پيرو صحبت يكي از دوستان براي گذشتن از مسير 31 مرتبه از رودخانه بايد گذشت كه بعضي جاها تا كمر داخل آب بايد رفت و بنا به فصل ها و سالهاي مختلف ارتفاع آب رودخانه تغيير مي كند. اين دره زيبا پوشيده از شقايق‌هاي رنگي و لاله واژگون است. در ساعت 8 صبح به منطقه چشمه رسيديم و براي صرف صبحانه مدت 30 دقيقه توقف داشتيم و سپس به ادامه مسير پرداختيم در طول مسير از كنار رودخانه زيبا گذشتيم و در بعضي جاها مجبور بوديم از عرض رودخانه حركت كنيم كه نيز خود به زيباي و شگفتي منطقه مي افزود . در منطقه پنبه كار به  دستور سرپرست گروه به دو تيم تقسيم شد كه يك گروه 5 نفره (آقايان رضاقلي - صدقي - احمدي و رضا اكبري به سرپرستي  صابري) به سمت دره نگار حركت كردن و گروه دوم به سرپرستي آقاي دكتر زاده به سمت درياچه گهر برگشتيم . در ساعت 10 صبح  دو گروه از هم جدا شديم . گروه اول كه به سمت دره نگار حركت كردن تا ساعت 2 بعداز ظهر بدون توقف به حركت ادامه دادن در طول مسير  از وسط رودخانه ميگذشتن و مسير با علامت فلش كه بر روي سنگها كشيده شده بود  و يا سنگ چين ها شناسايي ميشد . ساعت 2 تا 5 بعد از ظهر مشغول صرف ناهار و استراحت شدن و ساعت 5/6 در منطقه اي بسيار زيبا كمپ را برپا كردن و روز بعد ساعت 5/7 صبح حركت را آغاز نمودن و ساعت 5/10 به قبرستان روستاي تي رسيدن و با نيساني كه از قبل هماهنگ شده بود ساعت 5/1 ظهر به يكي از پاركهاي درود منتظر آمدن گروه دوم شدن.

گروه دوم كه به سمت درياچه گهر ادامه مسير داديم در ساعت 5/1 ظهر پاي درياچه رسيديم و پس از صرف ناهار و استراحت مجددا كمپ ها را برپا كرديم در ساعت 3 ظهر به اتفاق دوستان تني بر آب زديم،  آب درياچه بقدري سرد بود كه همگي به لرزه افتاديم. فوق العاده خوش گذشت و بعد از شنا گروهي مشغول بازي و عده اي هم به استراحت پرداختند و پس از صرف شام همگي دور آتش جمع شديم و  خاطرات دوران كودكي و مدرسه را تداعي كرديم . روز بعد ساعت 15/9 پس از صرف صبحانه و جمع آوري چادرها مسير برگشت را آغاز نموديم در ساعت 15/11 به منطقه چشمه رسيديم و پس از 15 دقيقه استراحت به سمت پاي كار ( پاركينگ ها حركت كرديم ) ساعت 2 بعداظهر به پاي كار رسيدم و پس از صرف ناهار سوار بر نيسان شده  و به سوي پارك درود كه ديگر دوستان منتظر بودن حركت كرديم و در ساعت 5/3 با ميني بوسي كه بصورت دربست توسط سرپرست تهيه شده بود خوشحال و سرحال به سمت كرج حركت كرديم در طول مسير در اراك براي خريد سوغاتي تهيه شام به مدت 30 دقيقه توقف داشتيم و سپس ساعت 1/30 شب به شهر رسيدم و از يكديگر خداحافظي كرديم .

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم مهر ۱۳۹۱ساعت 15  توسط صدقی | 
عظیم قیچی ساز فاتح قله k2 در حالیکه مردم آذربایجان داغدار کشته شدگان زلزله اهر,ورزقان و هریس بود ,به مهد آذربایجان وارد شد, وبا اینکه به اصرار خودش نمیخواست که مراسم تشریفاتی داشته باشد ولی مردم با حضور پرشور خود,استقبال گرمی از وی بجا آوردند,عظیم بلافاصله بعداز ورود در محل جمع آوری کمکهای مردمی که توسط کوهنوردان تبریز اداره میشد,حاضر شد و به احترام کشته شدگان زلزله 1 دقیقه سکوت اعلام کرد و مردم بعد از سکوت به طرف وی هجوم آورده و وی را در آغوش کشیدند.

  عظیم در میان خیل جمعیت که برای استقبال آمده بودند

استقبال از عظیم توسط پدر و مادر و جمعی از مسئولین

خیل استقبال کنندگان از فاتحk2 عظیم قیچی ساز


هرکسی از راه میرسیدعظیم قیچی ساز رو درآغوش میکشید و عظیم بدون ذره ای غرور با آغوشی باز از آنان به گرمی استقبال میکرد.


ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم مرداد ۱۳۹۱ساعت 14  توسط صدقی | 

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم مرداد ۱۳۹۱ساعت 14  توسط صدقی | 

عضیم قیچی ساز امروز ساعت 10:20 دقیقه صبح به اتفاق همنورد ترکیه ای خود tunc findik بر فراز k2 سخت ترین قله جهان ایستاد, این نهمین صعود عظیم قیچی ساز بر فراز قلل بالای 8000 متر میباشد.این صعود رو به جامعه کوهنوردی ایران تبریک میگوئیم.                          


این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  سه شنبه دهم مرداد ۱۳۹۱ساعت 16  توسط صدقی | 

«عظیم قیچی ساز» به کمپ اصلی «آناپورنا» بازگشت

بنابه گزارش رسیده از فدراسیون کوهنوردی آذربایجان شرقی عظیم قیچی ساز صبح روز هفدهم اردیبهشت موفق به صعود قله 8091 متری آناپورنا شده و هم اکنون به کمپ اصلی بازگشته است.


این اولین صعود یک ایرانی به آناپورنا بوده و هشتمین افتخار قله بالای 8000 متری برای عظیم میباشد.این صعود پر افتخار را به جامعه کوهنوردی ایران بخصوص آذربایجان تبریک میگوئیم و آرزوی موفقیت های بعدی برای عظیم را داریم.

منبع خبر:هیئت کوهنوردی آذربایجان شرقی

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  دوشنبه هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت 0  توسط صدقی | 

لطفا قبل از اعلام رای به موارد زیر توجه نمایید .

1- دوستان می توانند 2 رای با اولویت اول و دوم در نظر بگیرند . اولویت اول 10 امتیاز  - اولویت دوم 5 امتیاز

2- در صورتی که دو اولویت اول و دوم به یک پیشنهاد داده شود فقط امتیاز اولویت اول لحاظ میشود .

3-فقط دوستان کوهنویس میتوانند در رای گیری شرکت نمایند.

4- در نوشتن رای حتما باید آدرس وبلاگ رای دهنده درج شود. 

5- رای حتما می بایست به صورت عمومی درج شود.

6- رای های قابل قبول در کامنتهای این پست نمایش داده میشود . و رای های غیر قابل قبول با توضیح در خصوص دلیل عدم پذیرش نیز منتشر میشود .

7- هر وبلاگ حق یک رای دارد ( مخصوص وبلاگهای چند نویسنده )

8- تائید کامنتها ممکن است با کمی تاخیر انجام پذیرد ( فقط رای ها نمایش داده میشود)

9- مهلت رای گیری تا ساعت 24 روز 3 اردیبهشت ماه است

پیشنهادات بر اساس حروف الفبا :

1-     قله باغران - میزبان : آقای هزاری

2-     قله برف انبار- میزبان : آقای محمد نادعلی نسب

3-     جنگل و آبشار خرپاپ میزبان : آقای فرید صدقی

4-      قله قالیکوه -میزبان : آقای سعید سرلک

با سپاس

هیات اجرائی صعود قلم

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت :

با احترام به همه نامزدهای میزبانی, رای من خرپاپ و قالیکوه میباشد.از ابتکار بسار جالب هیئت اجرائی در شفاف سازی انتخابات تشکر و قدردانی میکنم و خسته نباشید جانانه بهشون میگم.

از

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  شنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت 15  توسط صدقی | 

بی  تو ای  دل  نکند لاله به بار آمده باشد

مادراین گوشه ی زندان وبهارآمده باشد

نکند بی خبر  از  ما به در خانه ی پیشین

به سراغ غزل و زمزمه یار آمده باشد

ز دل آن زنگ کدورت زده باشد به کناری

باز  با  این  دل  آزرده  کنار  آمده باشد

یار کو رفته به قهر از سرما هم ز سر مهر

شرط یاری که به پرسیدن یارآمده باشد

شهریاراین سر وسودای تودانی به چه ماند

روزروشن که به خواب شب تارآمده باشد

                                                                                       (استاد محمد حسین شهریار)


این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم اسفند ۱۳۹۰ساعت 3  توسط صدقی | 
 
غار گلجیک که در 35 کیلومتری جنوب غربی زنجان قرار گرفته یک غار تاریخی هست که به واسطه هوای مناسبی که درون غار جریان دارد در زمانهای دور محل سکونت انسانها بوده است و این مسئله با وجود اسکلت های بسیار زیادی که درون غار بصورت انفرادی و دسته جمعی به وفور دیده میشود و نیز ظروف سفالی برجای مانده از آن دوران کاملا قابل مشهود است و گفته میشد که نقاشی های دیواری نیز در آن موجود است که ما موفق به دیدن آنها نشدیم,این غار که از سری غارهای آهکی میباشد دارای یک تالار بزرگ(100*700 متر) میباشد که ارتفاع تقریبی آن به 50 متر میرسد و در دیواره های آن راههای باریک و فرعی بسیاری موجود است که همگی به خود تالار منتهی میشود و یا بن بست میباشد.داخل این غار محل زندگی خفاشها میباشد که در همه جای غار به وفور قابل مشاهده است .در کف تالار چاه های دست ساز یسیاری کنده شده که نشان از دسترسی راحت غارتگران به این مکان و خواب خرگوشی عوامل میراث فرهنگی میباشد.

نفرات شرکت کننده در برنامه:
محسن صنعتی (سرپرست کارگروه غارنوردی)- یوسف مرادی( سرپرست برنامه گلجیک)-افشین نظری (عکاس) حسنی(فیلمبردار)- امیرعلی نصیری-امیر چرمی-محمدتقی بابایی-اصغر اسکندری-نسیم حسینی- محمد صدقی

جا دارد از کلیه عزیزان گروه از جمله آقایان صنعتی و مرادی سرپرستان برنامه و آقای افشین نظری که زحمت تهیه عکس هارو کشیدند و آقای حسنی که مدام مشغول فیلمبرداری بودند,کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم.

خفاشها با وجودشان بر زیبائی های غار افزوده بودند.در تصویر زیر خفاش آویزان از سقف میباشد و گوشهای بزرگش در پائین ترین سطح کاملا نمایان است و در وسط تصویر دهان خفاش میباشد و این حیوان فاقد چشم بوده و توسط امواج صوتی فاصله خود را از اجسام شناسایی میکند

           قندیل های کوچکی که ازدیواره ها آویزان میباشند, یکی دیگر از زیبائی های غار بودند

در مواردی شکافها با عمق زیاد, به قدری تنگ و باریک بود که تنها با طناب میشد از آنها گذر کرد و در مواقعی اصلا جای برگشت ویا چرخیدن در آن وجود نداشت
دربعضی از راهها که در ارتفاع بالا قرار داشتند, ابتدا باید صخره نوردی میکردی تا به محل مورد نظر برسی

    غار بقدری تاریک بود که با خاموش کردن چراغ,آدم حتی دست خودش هم جلو چشماش نمیدید

تمامی عکسها توسط  آقای افشین نظری گرفته شده است که مجددا ازشون تشکر و قدردانی میگردد.


ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۰ساعت 11  توسط صدقی | 
رشته کوه عینالی در شمال شرقی تبریز واقع شده که نعمت بزرگی برای کوهنوردان تبریزی میباشد و اکثر کوهنوردان این خطه الفبای کوهنوردی را در کوههای این رشته کوه, یاد گرفته اند و بعلت دسترسی سریع و آسان به آن همواره در طول هفته و مخصوصا روزهای تعطیل جمعیت زیادی به کوههای آن صعود میکنند و محل مناسبی برای تمرین و آموزش کوهپیمائی میباشد. این رشته کوه فاقد پوشش گیاهی میباشد و طی دهه اخیر در سمت غرب آن و جلوی مسجد و پناهگاه عون ابن علی منطقه وسیعی از آن درختکاری شده است.و رودخانه تلخ رود (آجی چای) از وسط این رشته کوه گذشته و به دریاچه ارومیه میریزد.مهمترین قله های این رشته کوه به ترتیب ارتفاع عبارتند از:

1-قله دند به ارتفاع 2378 متر

2-قله بهلول به ارتفاع 1985 متر

3-قله پکه چین (نهند) به ارتفاع 1945 متر

4-قله هیلله به ارتفاع 1850 متر

5- قله عینالی به ارتفاع 1800 متر.


صعود به قله دند از 3 مسیر امکان پذیر میباشد که عبارتند از:

الف-تبریز اتوبان پاسداران - قله عینالی- کهلیق بولاقی (چشمه آب)-رودخانه تلخ رود(آجی چای) -

دره پلنگ(پلنگ دره سی)-قله دند

ب- ابتدای جاده تبریز-اهر, روستای ونیار -تصفیه خانه سد نهند - بعد از پل رود آجی چای - سویودوخ (چشمه ) -قله دند

ج- ابتدای جاده تبریز-اهر روستای ونیار-روستای پکه چین - منطقه جنگلی امام آغاجی -قله دند

گزارش برنامه:

ساعت 6 صبح روز جمعه90/10/9 به اتفاق دوست خوبم قاسم که بیشتر اورا قسم می خوانیم,از تبریز حرکت کردیم و از 5 کیلومتری جاده تبریز-تهران به سمت جاده تبریز-اهر تغییر مسیر دادیم و در ابتدای این جاده به سمت روستای ونیار حرکت کردیم که بعد از طی مسافتی حدود 3 کیلومتر و با عبور از کنار چندین باشگاه سوار کاری و بعد از تصفیه خانه به اولین پل که بر روی رودخانه آجی چای بنا شده رسیدیم ,در محل پارکینگ ماشین رو پارک کردیم و بعد از تعویض لباسها و کمی نرمش ساعت 6:35 دقیقه صعود رو آغاز کردیم  و در مرحله اول بعد از نیم ساعت کوهپیمائی با شیب تند به منطقه سویودوخ که چشمه بسیار گوارایی داشت رسیدیم و ترجیح دادیم آب قمقه هایمان را از آن پر کنیم و بعد از کمی استراحت به راهمون ادامه دادیم و حدود 40 دقیقه دشت نسبتا همواری را پشت سر گذاشتیم تا به پای کوه دند برسیم و در آنجا بعد از 10 دقیقه استراحت و صرف مختصری صبحانه راه افتادیم و بعد از نیم ساعت صعود از شیب تند به پناهگاه رسیدیم که در چند صد متری قله قرار داشت و با عبور از آن به قله رسیدیم که مملو از کوهنوردان مشتاقی بود که مشغول عکاسی از زیبائی های آن بودند و در آنجا طبق معمول به اطاقک مخصوصی که دوست عزیزم رسول درست کرده رفته و دمی را با آن گذراندیم.

از نقاط جالب توجه این منطقه این است که از پناهگاه و قله دند بیشتر کوههای مرتفع آذربایجان قابل مشاهده است که مهمترین آنها رویت 9 قله از سری 17 قله بالای 3000 متر رشته کوه سهند و نیز رویت قله های سبلان مشکین شهر-بزقوش سراب-تک آلتی سعدآباد-میشو-نهند-بهلول-قله هیله له hilaleو 2-3 تا از سری کوههای منطقه قره داغ . و به جرات میشه گفت که در ایران,تنها پناهگاهی است که امکان رویت بیشترین کوه های مرتفع از آن وجود دارد.

                                                قله دند

                                            پناهگاه دند

          تصویر تعداد 9 عدد از سری17 کوه بالای 3000 متر رشته کوه سهند

                             قله دند,  پاتوق زمستانی کوهنوردان تبریزی


این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم دی ۱۳۹۰ساعت 5  توسط صدقی | 

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۰ساعت 11  توسط صدقی | 

سلام

درست یک ماهه که آپ نکردم و از محیط وب دور بودم , البته هراز چنگاهی میومدم و سرک میکشیدم ولی اصلا فرصت نوشتاری نداشتم وبقدری گرم برنامه های متنوع بودم که حیفم میومد وقت خودم رو پشت کامپیوتر از دست بدم و دوست داشتم از تمام فرصت های تابستان و موهبتهای آن بهره مند شوم, در این یک ماه جاهای زیادی رفتم,یعنی اصلا تو خونه ننشستم و از تمام روزهای آن استفاده کردم که در نظر دارم بترتیب براتون بنویسم. اما اتفاقات مختلفی هم تو این یک ماه افتاد که از جمله رفتن 3 نفر از کوهنوردان تبریز به گاشربروم 1و2 (8065و8035متر) ویک تیم به قله خانتانگری و یک تیم از تبریز به لنین بود و همچنین حادثه گاشربروم یک برای لیلا اسفندیاری که منجر به سقوط 800 متری وی شد و جامعه کوهنوردی کشور رو داغدار کرد ونیز از دست دادن فاطمه عزیز که داغ دیگری بود که همانند ساجده کشمیری همه را شوکه کرد و دست آخر هم خبر بازگشت عظیم قیچی ساز که هفتمین قله بالای 8000 را صعود کرد و رکورد مرحوم اوراز را که 6 قله بالای 8000 را در دست داشت شکست و مردم تبریز استقبال گرمی رو از وی بعمل آوردند که گزارش مفصل آن را فردا ارائه خواهم کرد.در این میان اطلاع پیدا کردیم ایرج معانی که برای گاشربروم 1 رفته بود در عین آمادگی برای صعود به قله بدلیل آسیب دیدگی یکی از دوستانش , از کمپ 3 با غیرت و گذشتی که داشته دوست مریض خود را جهت برگشت به پائین همراهی میکند و از صعود به قله باز میماند که جا دارد از ایشان بخاطر این روحیه ایثار قدردانی بعمل آید و او نشان داد که قله اصلی, همان قله انسانیت است که فتح آن بسیار سخت تر از اورست میباشد.

و اما در این یک ماه من ابتدا به اتفاق تنی چند از دوستان به قله دماوند رفتم و بعد از 3 روز تلاش در آن بلافاصله برگشتم و به استانبول رفتم و یک سفر کاملا تفریحی رو با خانواده داشتم و بعد  از آن سری به زنجان و کوههای آن زدم و آخر هفته با دوستان کرج طی یک برنامه متنوع به جنگل پیمائی رفتم و 2 روز بسیار عالی و رویائی رو پشت سر گذاشتم و بعد سری به بندر شرفخانه زدم و یک روز درآن مشغول شنا بودم که جای دوستان خالی خیلی خوش گذشت و وسط هفته جاری به ارومیه رفتم و دریای زیبای آن را از نزدیک نظاره گر بودم و این هفته نیز امید بخدا قرار است به غار علیصدر همدان بریم, که گزارش های آنها را بصورت مختصر خدمتتان ارائه خواهم کرد.

لیلا که به هزینه خود و بدون حمایت فدراسیون و بدون مجوز صعودهای برون مرزی به این برنامه رفته بود,در یک هوای خیلی بد ,بعد از صعود به قله گاشربروم1 و موفقیت در آن ,شروع به پائین آمدن از قله میکند و حدودا 70 متر پائین تر از قله عظیم و عباس و دیگر بچه هارو میبینه که میخوان برن بالا و دوباره به همراه آنها به قله برمیگرده تا از همدیگه فیلم برداری و عکاسی کنن و برای دومین بار قله رو فتح میکنه ولی در راه برگشت متاسفانه از دیواره یخچال تا 800 متر پائین سقوط میکنه و در دم جاودانه میشه,طبق وصیت خودش ,گفته بود که در هر برنامه ای کشته شد در همانجا خاکش کنند ولی گویا عده ای بدنبال انتقال جسد وی به ایران هستند.مرگ لیلا جامعه کوهنوردی ایران را داغدار کرد و همه را تحت تاثیر قرار داد ولی در مراسم تعذیت وی در تهران دیدیم که لیلا در دل همه کوهنوردان جا دارد و همگان چه عاشقانه در غم او میگریستند, روحش شاد و راهش پررهرو باد.

                    

هنوز از شوک داغ لیلا در نیومده بودیم که خبر به کما رفتن فاطمه رو شنیدیم , مونده بودیم که چیکار کنیم و چرا این اتفاقات پشت سرهم می افتاد ولی شوک لیلا بقدری بود که کمتر به داغ فاطمه رسیدیم , با شنیدن فوت فاطمه بی اختیار به یاد ساجده افتادیم که هر دو چه غریبانه رفتند. روحشان شاد و یادشان گرامی.

خبر بازگشت قهرمانانه عظیم قیچی ساز و عباس رنجبری و رکورد شکنی هفتمین قله بالای 8000 عظیم و فتح 4 قله بالی 8000 در عرض 4ماه بقدری خوشحالمون کرد که ناخودآگاه هرکسی بایک دوربین دردست به فرودگاه آمده بود تا استقبال گرمی از وی داشته باشند.



این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم مرداد ۱۳۹۰ساعت 1  توسط صدقی | 

سبلان در روزی که انتظارش رو نداشتم بسیار پر شور بود,ساعت 12 شب بود که به پناهگاه رسیدیم و ابرهادر درون دره ها آرمیده بودند و پناهگاه روی ابرها قرار داشت و صحنه های رویائی رو پدید آورده بود,هوا سرد بود طوری که بلافاصله لباسهای گرم خود را به تن کردیم.

از شانس ما هلال احمر استان اردبیل برای افراد امداد نجات خود همایش صعود گذاشته بود و 200 نفر از بچه های حلال احمر شهر های استان توی پناهگاه بودند وعلاوه بر همه تختها و اطاقهای پناهگاه,حتی حیاط و محوطه آنرا نیز با چادرها و ماشینهای خود پر کرده بودند و بقیه مردم مجبور به کوه و جاده های اطراف رفته وچادر زده بودند و بهتر این بود که هلال احمری ها که همه از گروههای امداد نجات بودند و تجهیزات کافی داشتند و نیز با ماشینهای مجهز خود بدانجا آمده بودند ,از پناهگاه استفاده نمیکردند و آنرا برای عموم کوهنوردان خالی میکردند که متاسفانه چنین نکردند و اون روحیه ایثار در آنان نبود و کوهنوردان زیادی که تعداد آنان 300-400 نفر میشد و از شهرهای مختلف از جمله تبریز-ارومیه-تهران-اصفهان-کردستان-زنجان-و 95 نفر از میانه

به آنجا آمده بودند,همه در جاهای نا مناسب چادر زدند و شب سردی را گذراندند

صبح زود صدای همهمه کوهنوردان و آماده شدن آنان برای صعود , منو از خواب بیدارکرد,و اولین گروه کوهنوردان ساعت 2 بامداد راهی قله شدند وما طبق برنامه قبلی ساعت 3 از خواب بلند شدیم و ساعت 4 صبح راهی قله گشتیم ,هوا سرد بود و مجبور شدیم لباس زیاد بپوشیم , در تاریکی شب در حالیکه همه هد لایت بر پیشانی داشتیم راه افتادیم ,ترافیک سنگینی بر روی یال اولی ایجاد شده بود و برای رهائی از آن گاهگداری مجبور میشدیم راه کج کرده و از کنار گروه ادامه مسیر داشته باشیم,بعد از یک ساعت به بالای یال اولی رسیدیم و به بچه ها نوید دادم که اینجوری بریم ساعت 8 رو قله خواهیم بود ,ولی بیخوابی دیشب کم کم اثرش رو  بر روی همه نشون میداد و افراد یک مقدار با حالت بیخوابی راه میرفتند که البته تاثیر فشار هوا نیز مزید بر علت بود. 

با طلوع آفتاب و روشن شدن هوا نشاط اولیه دوباره به گروه برگشت و گروههای مختلف در حالیکه اشعار و سرودهای ملی رو زمزمه میکردند ,با شادمانی از کنار همدیگر میگذشتند و وجود آنان باعث میشد بعد مسافت طی شده, کمتر بنظر برسد,ابرها که زیبائی خاصی به منطقه داده بودند, با طلوع آفتاب خود را به کوهنوردان میرساندند و لحظاتی را در مه غلیظ بودیم ولی با رویت قله,ابرها سریعا خود را به بالای آن رساندند و آنجا ماوا گزیدند,بلاخره ساعت 7/5 بود که به سنگ معروف خسته نباشید رسیدیم و با توجه به اینکه احتمال میدادم بالای قله سرد و طوفانی و دریاچه یخزده باشد, لذا ترجیح دادیم که صبحانه رو همانجا در ارتفاع 4400 متر صرف کنیم و حدود نیم ساعت برای آن وقت صرف کردیم,با رفع خستگی و انرژی مضاعفی که از صبحانه گرفته بودیم,با قدمهای سریعتر به طرف قله راه افتادیم و در شیب تند آخری بودیم که اولین صعود کنندگان ,اقدام به بازگشت کرده بودند و خوشحال و خندان در حالیکه آوازهای ترکی میخوندند به ما رسیدند وما نیز با کلمات یاعلی, خداقوت و نیز خسته نباشید از آنان استقبال میکردیم و این فرهنگ خاص کوهستان هست و در هیچورزش دیگری پیدا نمیشود.



ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم تیر ۱۳۹۰ساعت 13  توسط صدقی | 

با اینکه برنامه این هفته قله کمال بود ولی با تماس تلفنی دوست عزیزم آیاز وسوسه شدم که منم با گروه انجمن کوهنوردان زنجان همقدم بشم, و روز پنجشنبه ساعت 17 دوستان که 28 نفر بودند با 2 مینی بوس از زنجان براه افتادند ومن با اتفاق امین قنادی ساعت21 از تبریز حرکت و ساعت 23 در اهر به اونا پیوستیم و سر انجام در ساعت 30 دقیقه بامداد به محل کمپ قلعه دره سی رسیدیم و کمپ مالامال جمعیت بود و به سختی جا برای پارک ماشین ها پیدا کردیم و محل بازی کودکان که تاب و دیگر وسایل بازی درآن بود , تنها جائی بود که میتونستیم کنار هم چادر بزنیم و هر کسی سریعا اقدام به برپائی چادر خود کرد و ما نیز با اینکه 2 چادر همراه خود داشتیم,ولی ترجیح دادیم بیرون چادر و در هوای آزاد بخوابیم.

          


صبح روزجمعه  بعد از جمع کردن چادرها و خوردن صبحانه حرکت آغاز شد, و ساعت 9 بود که از جلوی هتل بابک از طریق پله ها اقدام به بالا رفتن کردیم , در همان ابتدا یک گروه عاشیق اونجا مستقر بودند و با نوای دلنشین موسیقی سنتی آذربایجان مقدم کوهنوردان رو گرامی میداشتند , پله ها و گرمی هوا , باعث میشد که بچه ها مدام بایستند و آب بخورند و در اواخر پله ها بود که دیگر ذخیره آب اکثر افراد تمام شده بود و نفس همه بریده بود و شانس آوردیم که یه گروه عاشیق اونجا بودند و با ساز و نی خود خستگی را از دل همه درآوردند و اشعار زیبایشان را که نشان از فرهنگ کهن این منطقه دارد را نثار ما کردند, یه خورده که ادامه مسیر دادیم به اولین چشمه آب رسیدیم که همه ازون سیراب شدیم و قمقمه هایمان را پر کردیم , خانم حسینی که تا اونجا ساکت بود , با دیدن گلهای نارنجی لاله که کنار آب روئیده بودند,با شور و شعف اقدام به عکاسی میکرد و اعتنائی به آب و رفع تشنگی نداشتند,یه خورده که از چشمه فاصله گرفتیم به یک گله گاو برخوردیم که همراه اونا یه بچه الاغ بسیار زیبا بود که موهاش به رنگ قهوه ای بود و گوشهاش هم سفید بود , طوری که اولش فکر کردم یه موجود دیگه هست,چیزی مثل خرس قهوه ای ولی بعد متوجه شدم که این همون (قودوخ) خومونه و همه شروع به عکاسی و فیلمبرداری از اون کردن گویا هنرپیشه طراز اول هالیوود بود که اونقدر جذاب و دوست داشتنی بود.

         

         

ادامه گزارش تصویری را در ادامه مطلب دنبال کنید


ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم تیر ۱۳۹۰ساعت 1  توسط صدقی | 
            
ششمین صعود قلم با همه انتقادهائی که به آن میشد با تدابیر فواد رضاپور و همشهریان ایشان و با همت و بردباری تمام عزیزان شرکت کننده در گرمای شدید , به نحو مطلوب و شایسته ای برگزار شد و برگ زرین دیگری به افتخارات قلم افزوده شد .در این صعود وبلاگ نویسان کوهنویس به همگان ثابت کردند که با همدلی و وحدت میتوان از دنیای صرف مجازی به دنیای حقیقی رسید و دوستی های مجازی را در کمال آرامش به ارتباط حقیقی و مستحکم تبدیل نمود.
صعود ششم قلم بر خلاف صعود پنجم (که در آرامش کامل انجام شد و بعد از صعود دچار حاشیه گردید), دو مرحله حساس و تنش زا را پشت سر گذاشت,که در وحله اول اختلاف بر سر نحوه انتخاب میزبانی و نتایج آن بود که با تدابیر مجریان برنامه و مصالحه و اقناع رقبای انتخاباتی با خوشی به پایان رسید و همانجا بود که ضرورت ایجاد یک تیم اجرائی جهت نظارت بر آن به وضوح دیده شد و مجریان را بر آن داشت که جهت انتخاب هیئت اجرائی اقدام به پذیرش کاندیداتوری نمایند و همین باعث اختلاف نظرها شد ولی با همه مسائل حاشیه ای همایش صعود قلم در محیطی خوب آغاز شد و طی آن بعد از تلاوتی چند از قرآن کریم و نیز سرود ملی جمهوری اسلامی ,آقای بیات که مجری گری برنامه را عهده دار بود , ضمن خوش آمد گوئی به شرح برنامه پرداخت و در ادامه بعد از صحبتهای فوادرضاپور, آقای بابک رضاپور طی سخنرانی نسبتا طولانی به بحث اهمیت و جایگاه رسانه و وبلاگ نویسی پرداختند و زوایای آن را از نقطه نظرات مختلف بررسی نمودند و بعد از آن بحث انتخابات شروع شد که با تنش هائی روبرو بود که با وساطت فرید صدقی وحسین رضائی ,طرفین به ارامش فراخوانده شدندو نمایندگان موافق و مخالف نقطه نظرات خود را بیان کردندوسر انجام, انتخابات انجام شد که طی آن آقایان فرید صدقی-عرفان رضاپور-رامیارکاردار-امین غفارزاده و آقای پرویز ستوده بعنوان نفرات اصلی انتخاب گردیدند و خانمها آرزو احمدزاده و آذرهاشمی بعنوان اعضای علی البدل انتخاب گردید و در نهایت همایش قلم با خوشی و آرامش و با سرو نهار از طرف میزبان خاتمه یافت و در راستای برنامه چند تن از دوستان اقدام به پخش سوغاتی های خوراکی شهر خود کردند که حرکت مثبت و خوبی بود که در این همایش دیده شد ,و جا دارد از تک تک عزیزان تشکر گردد.

                این یک کار خوب بود که امضای حاظرین مهر تائیدی بر آن بود


           نماد صعود قلم که نشان از همبستگی وبلاگ نویسان کوهنویس است




              
گزارش مفصل تصویری را در ادامه مطلب دنبال کنید


ادامه مطلب

این صفحه را به اشتراک بگذارید

+ نوشته شده در  یکشنبه دوازدهم تیر ۱۳۹۰ساعت 15  توسط صدقی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
هرگز آرزویی به تو داده نشده مگر توانائی به حقیقت درآوردن آن هم داده شده باشد.


پیوندهای روزانه
مرجع وبلاگ نویسان تبریز
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
شهریور ۱۳۹۹
اردیبهشت ۱۳۹۵
بهمن ۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۲
مهر ۱۳۹۲
تیر ۱۳۹۲
خرداد ۱۳۹۲
اردیبهشت ۱۳۹۲
فروردین ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
مرداد ۱۳۹۱
اردیبهشت ۱۳۹۱
اسفند ۱۳۹۰
دی ۱۳۹۰
مهر ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
تیر ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
اردیبهشت ۱۳۹۰
فروردین ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهریور ۱۳۸۹
مرداد ۱۳۸۹
تیر ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
اردیبهشت ۱۳۸۹
فروردین ۱۳۸۹
اسفند ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
آرشیو موضوعی
دري گشوده نشد
کوهنوردی
برای زندگی
اندیشه
زندگی ...
پیاده روی صحیح در کوه
تنفس صحيح در كوه
كوه گرفتگي
چراهائی در مورد كوهنوردان
قله های مهم ایران
ضد افتابها
باور کنید
آرزو
کوه علی علمدار
آبشار ماهاران
کوهنوردی و مدیریت
پیوندها
فهرست مرجع كوهنوردان ايراني
وبلاگ رسمی صعود قلم
کارگروه ارنوردی طلوع زنجان
بچه هاباهم باشيم شهريارضيايي
سلطان ساوالان
باران-مرضیه مرادی
كوهنوردان تبريزسلیمان قراجه داغی
یشیل داغ کوه سبز محمد ابراهیمی
مکث -  فرشيد داوودي
طنزکوه-فرشيد داوودي
کوهرام
ورجین
هنر و کوه
گروه کوهنوردی
کوه نیوز
کوه نوشت
ماگما (فواد رضاپور)
کوهستان(رامیار)
کوهنوردی مریوان (زانیار)
کلماتی از یک کوه نورد
نــــــدای کــوهســــتان (امیر حسین ناظمی)
كوه و زندگي(حامد رزاقی)
حسين كريمخاني
گروه کوهنوردی پرستو
کانون اوراز مهاباد(فرید صدقی)
انجمن کوهنوردان مهاباد(سیدرضا)
عشق کوهنوردی
كوه و زندگي(حامد رزاقی)
راز کوه( رضا حبیب نیا )
زندگی در کوهستان (حمیدی)
صدای کوهستان(خسرو یوسفی)
امید کوهستان (امید عزت پور )
کوه سرد  ( رستگار )
گرین مونت  (امین معین  )
آلپ(احسان رضائی)
ایران،سرای جاودان(مهدی ساقی-آرزو احمد زاده)
زاگرس زیباترین زیباهاست(mahshid)
چرا کوهنوردی...؟ (امین غفارزاده)
همسفر (مرتضی غفوری)
كوهساران  (lhichni)کوهسار
قافلانتی (سعید شیخ الاسلامی)
نشاط زندگي
کوهستان پاک(هادی عزیزی)
یک .... آرام ( کفامنش راد)  
گروه کوهنوردی قایا (احمد)
آیاز (محسن سعیدزاده)
خورشیدکـوهستـان طلوع
دومان
سراچه ی دل
محمد جدیری عباسی
دو قرن سکوت
من و کوه (علیرضا رجبـــی راد)
ایران سرزمین من (پرویز شجاعی)
کوهستان ایران(علی غلامی)
هلگورد (کمال عیسی پاک)
چهارفصل کوهستان               (نورائی نژادو کاظمی)
فلخ-وحيد آتشي
بیستون
هميشه در اوج
گروه کوهنوردی و اسکی جام سهند تبریز
دل مشغولی های من -یوسف پور
روزها میگذرند-امیر ملکی
پارمیس -بهروز
زاهدان-کیخایی
قیزیل گونلر
برای سودا
رها
آوا
افشین نظری زنجان
دنیای پاکی ها (افشین)
سهند توپراقی (جواد نجات)
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM